Opname sessie 27 maart 2010: Things We Said Today

Zinkopeters Verleggen Hun Grenzen!

Zaterdag 27 Maart 2010. De uitdaging was natuurlijk om de opname van de vorige keer (She’s A Woman) te toppen. En jawel, trouwe fans, dat is gelukt! Een belangrijke wijziging t.o.v. vorige keer was het gebruik van een set spaced-pair overhead microfoons, zodat er iets meer stereo-spreiding van de drumset werd gerealiseerd. Verder het gebruik van de DBX166 compressor op de basgitaar en de bass-kick, waardoor er een consistentere, ‘dikkere’ track ontstond. En tenslotte natuurlijk de nieuwe Martin D-28 van Peter, die in deze track meer dan volledig tot z’n recht kwam, wat een gitaar!

De drums van Thomas kwamen weer prachtig door, en dit keer kon Thomas ook excelleren met een paar prachtige ‘breekjes’. De bas, zoals gezegd, mooi gelijkmatig. Ruud moest een ‘dienstbare’ gitaarpartij neerzetten om te voorkomen dat het ging interfereren met de acoustische slaggitaar. Dat lukte prima, het arpeggiootje op de refreinen leverde echt een mooie ‘hook’ op, en het slaggitaartje in de middelste-acht gaf er precies de juiste vaart aan.

Take 9 (de afgebroken takes niet meegeteld) bleek uiteindelijk de basistrack te worden. Hier moest een foutje van Thomas in worden gerepareerd (een mislukte break naar de eerste brug), wat met 'inprikken' prima lukte. Ook twee maatjes bas kon op die manier onhoorbaar worden gerepareerd (en anders verdwijnt het wel in de mix!) Daarna kon het overdubben beginnen. Eerst de arpeggio’s van Ruud, met een mooi stereo-chorus van Korg erop. Daarna de slaggitaar van Peter, ook met een spaced-pair set kleinmembraan microfoons (de Røde NT55). Tenslotte, na de pizza’s, de leadzang, de harmony vocal, en tambourijn op de middelste-acht (in een fraaie double-tracking van Peter en Thomas).

Het was dus wederom een zeer leerzame dag voor iedereen. Thomas leerde dat als je vaart wil maken, je even moet overschakelen naar de back beat (jawel, het is en blijft rock 'n' roll!); Ruud dat het spelen van een mooi gitaar-lijntje, hoe simpel ook, heel sfeerbepalend kan zijn, Jos dat de artiest bepaalt hoe z’n instrument moet klinken, niet de man achter de knoppen, en Peter dat een Martin D-28 inderdaad een geweldige pop-gitaar is, maar dan moet je er wel nieuwe ongecoate snaartjes opzetten.

Het aardige is, dat je zo’n track helemaal in onderdelen uit elkaar moet halen, om 'm daarna weer netjes in elkaar zetten. Niemand zal nog naar Things We Said Today kunnen luisteren zonder even op die speciale onderdelen te letten. Voor de achteloze luisteraar glijdt dat allemaal ongemerkt voorbij, maar voor ons niet meer! Ja, het kost wat tijd, ontdekken waar het nog niet helemaal klopt. Als gevolg konden wij onze ambitie voor vandaag niet waarmaken, d.w.z. het bleef vandaag bij één track, d.w.z. dat Taxman, wel nog even geoefend vandaag, op het menu blijft staan van de volgende sessie.

Vrijdag 14 mei 2010. Eindmixen! De complete Zinkopeters kwamen bijeen ten huize Devilee om de eindmix van deze track af te ronden. Eerst moest Thomas, net als de vorige keer, een pianopartij inspelen. Dat was voor de lunch klaar. OK, beetje inprikken voor de B7/Bes overgang, maar dat hoort niemand. Daarna mixen, met z'n allen gezellig rond de KRK monitortjes. Liep allemaal best aardig, dachten we. Rond de klok van drie hadden we een track. Daarna nog even wat nieuwe tracks oefenen. Jos had z'n zojuist aangeschafte, authentieke Hofner-bas meegenomen. Mensen, wat een sound, over het Markbass combootje van Peter! Dat belooft wat voor onze volgende tracks! Ingezeept werden Honey Don't (leuk basloopje, Ringo/Thomas zingt), I'll Be Back met leuk gitaar-riffje van George/Ruud, I Need You met hoofdrol voor volumepedaal, "I've Just Seen A Face" met leuk duet-intro van Peter en Ruud. (De links verwijzen door naar YouTube clipjes.) Na de chinees natuurlijk nog even "Taxman", want dat wordt ons volgende project.

Bij het opruimen 's avonds luisterde Peter nog even naar de eindmix, en hij was niet tevreden. Bas te dominant, drums teveel naar de achtergrond gedrukt. Ja, ja, een goede mix maken vergt tijd, concentratie, en vooral: veel geduld. Dat werkt niet echt met drie kerels die over je schouder meekijken, en eigenlijk liever aan hun instrumenten zitten te plokken. Zaterdag 15 mei 2010 de basis (drums/bas) nog eens overgemixt, en een nieuwe eindmix gemaakt. Hierbij ontdekt dat je een instrument niet alleen beter in beeld kunt krijgen door de fader naar boven te schuiven of je EQ-ing aan te passen, maar ook door het ground level van je compressor op te krikken. Werkte prachtig voor de snare en toms op deze track, die er nu goed doorkomen. Luisteren!

De bezetting op deze track: